Jag har inte fått jobba på två månader, och arbetsgivaren svarar inte i telefon. Vad ska jag göra?

Hej. Situationen är ... Jag har jobbat i företaget i 4 år nu. Kontraktet innehåller 40 arbetstimmar per vecka. Jag har inte fått jobb i två månader. Arbetsgivaren svarar inte på telefonen. Jag vet inte hur jag ska agera? Vilken kompensation skulle jag få från mitt jobb om jag skulle sluta jobbat på jobbet? Vad kan jag gör? Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att du varit anställd på samma företag i 4 år och att kontraktet föreskriver att du ska jobba 40 timmar per vecka, men att du inte har blivit tilldelad arbetspass på två månader. Eftersom att du inte angett vilken typ av anställning du har, utgår jag från att det är en tillsvidareanställning (här) Om så inte skulle vara fallet (dvs. om du har någon form av visstidsanställning) är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Anställningsavtal

När det gäller anställning gäller Lag om anställningsskydd, LAS. I grund och botten är ett anställningsavtal som vilket avtal som helst - om ena parten bryter mot det har den andra parten rätt att frånträda avtalet. Till exempel om arbetsgivaren inte har betalat ut lön för utfört arbete är det ett kontraktsbrott från dennes sida (jfr. här). Om arbetstagaren däremot inte jobbat men ändå får lön utbetalat så har denne begått ett kontraktsbrott osv. Av din fråga framgår enbart att du inte har fått jobba på ett tag, det framgår däremot inte om du har fått lön för utfört arbete eller inte.

Uppsägning

En möjlig förklaring till arbetsgivarens beteende är att han eller hon av någon anledning är missnöjd och inte vill att du ska komma till jobbet. Dock krävs saklig grund för uppsägning för att arbetsgivaren ska kunna säga upp en arbetstagare som är tillsvidareanställd (här). En uppsägning är inte sakligt grundad om arbetsgivaren har möjlighet att omplacera arbetstagaren (här). Det är möjligt att du enligt anställningsavtal eller kontrakt har en uppsägningstid som i så fall måste beaktas. Om du inte har det gäller LAS:s regler om uppsägningstid, här. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan självklart avtala om att det inte ska vara en uppsägningstid men i ditt fall har antagligen inte någon sådan överenskommelse gjorts, då inget i frågan tyder på det.

Vad du kan göra nu

Du bör kunna frånträda avtalet utan konsekvenser genom att helt enkelt bara meddela din arbetsgivare att du säger upp dig. Men om du vill ha ersättning alternativt skadestånd för den eventuella felaktiga uppsägningen (av din fråga framgår inte riktigt vad som har hänt utöver att du inte har fått jobba på ett tag) så måste du stämma arbetsgivaren. Om du är medlem i facket rekommenderar jag att du tar kontakt med facket (om det inte finns någon lokal fackklubb på arbetsplatsen kan du kontakta facket centralt). Du kan även anlita en jurist från Lawline, se bokningsformulär här. Har du fler frågor får du gärna ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare