Jag har hyrt en lägenhet i tre månader med chans till förlängning. Förlängningen diskuterades aldrig. Har min hyresvärd rätt att kräva att jag ska betala tre månaders uppsägningstid?

Hej jag har hyrt en lägenhet som andrahandskontrakt i 3 månader. Vi skulle diskutera eventuell förlängning, men det hände aldrig och dagen innan min utflytt och städning av lägenheten så säger den jag hyr av att jag begår kontraktsbrott och vill att jag betalar hyran i 3 månader efter kontraktets slutdatum. Jag har hyrt en annan lägenhet då jag aldrig fick svar från personen. Hur funkar 3 månader uppsägningstid när jag bott där i 3 månader och inte haft någon dialog?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyresavtal finns i 12 kap. jordabalken, och jag kommer därför använda mig av den lagen för att besvara din fråga.

Har jag någon uppsägningstid när jag hyrt en lägenhet i andra hand i tre månader?

Om du och hyresvärden kommit överens om att du ska få hyra lägenheten i tre månader så har du inte någon uppsägningstid (12 kap. 3 § andra stycket jordabalken). Till skillnad från hyreskontrakt som gäller tills vidare, alltså förstahandskontrakt, har hyresavtal på bestämd tid inte någon uppsägningstid.

Att du och hyresvärden sagt att ni skulle diskutera förlängning innebär inga andra skyldighet för någon av er i förhållande till det gällande avtalet om tre månaders hyra utan uppsägningstid. Det krävs att ni faktiskt förhandlat fram ett nytt villkor för att detta ska gälla.
Det kan vara bra att veta att hyresavtal och hyresvillkor juridiskt sett inte måste vara skriftliga för att gälla (12 kap. 2 § jordabalken). För att undvika missförstånd och krångel med hyresvärden vill jag dock rekommendera dig att alltid be om ett skriftligt avtal. Om hyresavtalet, hyresperiod och övriga villkor finns i skrift minskar riskerna för missförstånd och meningsskiljaktigheter avsevärt.

Sammanfattning

Du har inte någon uppsägningstid på ditt hyresavtal och behöver därför inte betala för mer än de tre månader som avtalet avsett.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare