FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2018

Jag har blivit ID-kapad, vad ska jag göra?

Hej! Jag har blivit ID kapad och fått spärra personnummer och sånt.

Även gjort polisanmälan.

Tyvärr så fortsätter en bank att ge ut krediter i mitt namn till id kaparen.

Kan jag göra något????

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du blivit ID-kapad finns det vissa saker som ska göras, här finns en bra lista som hjälper till. Det första steget är att polisanmäla händelsen, eftersom det är olagligt (4 kap. 6 b § brottsbalken.).

Det är viktigt att, som du har gjort, spärra sitt personnummer hos både kreditupplysningsföretagen, och kreditgivarna. Vissa företag har en gemensam spärrtjänst medan andra kräver att du ringer till varje företag du vill spärra ditt personnummer hos.

Gällande banken som ger ut krediter rekommenderar jag att du kontaktar deras kundtjänst för att spärra ditt personnummer där med samt förklara din situation. Har du redan gjort detta rekommenderar jag att du kontaktar dem igen för att få reda på om du eventuellt har missat någonting just gällande deras rutiner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare