Jag har blivit anmäld för ofredande - vad kommer hända nu?

Har blivit anmäld för ofredande. Jag pmat personen två ggr o ett mail. Hon påstår att jag ringt o smsat. Jag aldrig ringt vet ej hur hennes röst låter ens. Sms minns jag ej då jag va psykiskt tillstånd en månad. Jag gick upp samma morgon min man sa han ville skiljas pga hen o sa vem jag var o varför hon bara gapade o sa inte ETT ljud, sen gick jag. Hade vittne med mig oxå. Snälla hör av er. Vad kommer hända?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När polisen tagit emot en anmälan om brott ska de inleda en så kallad förundersökning (23 kap. 1 § rättegångsbalken). Det innebär att man påbörjar en utredning av det påstådda brottet, exempelvis genom att börja hålla förhör och liknande. Polisen ska se till att utredningen flyter på snabbt och att processen inte orsakar mer besvär än vad som är nödvändigt (23 kap. 4 § andra stycket rättegångsbalken).

Finns det däremot inga bevis att samla in, eller kommer man fram till att händelsen inte räknas som ett brott, ska förundersökningen istället läggas ner (23 kap. 4 § andra stycket rättegångsbalken).

Om utredningen däremot fortlöper kommer en åklagare i slutändan besluta om det ska bli rättegång eller inte, baserat på hur mycket bevis man faktiskt har mot den misstänkte (20 kap. 2 § rättegångsbalken). Har man inte mycket bevis alls kommer åtal inte väckas.

Vad kommer troligast att ske i ditt fall?
För att något ska bedömas som ofredande krävs det för det första att agerandet (i det här fallet "störande kontakter") typiskt sett kränker någons frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § brottsbalken). Du behöver med andra ord inte ha någon avsikt att störa personens frid, utan det räcker med att agerandet generellt medför den effekten. Det måste dock röra sig om ett kännbart störande av annans frid, dvs ett agerande som bara är att bedöma som lite obehagligt eller otrevligt räknas inte.

Du påstår att du inte ringt till personen, men att du inte är säker på om du smsat henne eller inte. Utöver det har du pmat två gånger och skickat ett mail. Vidare påstår du att det bara förekommit en konfrontation, som dessutom inte varit särskilt uppseendeväckande alls, vilket du dessutom har ett vittne som kan bekräfta. Det är svårt för mig att avgöra exakt hur det kommer gå eftersom jag inte känner till några närmare detaljer kring händelseförloppet (exempelvis om du verkligen smsat henne), men utifrån det du berättat är min bedömning att förundersökningen antagligen kommer läggas ner i slutändan. Jag misstänker nämligen att ditt handlande inte har varit tillräcklig allvarligt för att det ska kunna bedömas som ofredande, eftersom kravet som sagt är att det ska ha varit en "kännbar" kränkning av annans frid.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare