FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/11/2019

Jag får inte tag på min före detta foderhästs ägare, vad ska jag göra?

Hej! Hade en häst på foder (utan avtal) som gick ur en hage, ramlade i ett dike och blev förlamad i bakbenen. Vi ringde veterinär för att hästen kunde inte stå upp för att först se vad problemet var. Vi ringde då djurägaren när veterinären ville avliva hästen och berättade vad som hade hänt (tog lång tid för henne att svara). Ägaren i fråga skällde ut veterinären och tog ca 2 timmar på sig att ringa runt innan beslut om avlivning togs (som vi sa vore det bästa för hästen). Hon svarade oss dagen efter men sen dess har de varit tyst. Vi har ringt och ringt men utan svar. Så nu fick vi hem en räkning + att vi fick betala för bortforsling av kavadern. Vi vet det finns försäkring på hästen men hon fullständigt ignorerar oss. Hur kan man gå tillväga? Hon är ägaren och hon bestämde avlivning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har varit fodervärd åt en häst som olyckligt avlidit och du undrar hur du ska göra med kostnaderna som uppstod eftersom du vet att det finns en försäkring hos hästens ägare. Ägaren går dock inte att få tag på.

Det finns ingen tvingande lag på området utan det är upp till fodervärden och hästägaren att bestämma vad som gäller vid lånet av hästen och vem som ska betala för vad. Normalt sett är fodervärdsavtalet tänkt att reglera sådana här situationer men eftersom ni inte har haft något avtal finns inget juridiskt bindande att luta sig mot tyvärr.

Jag tolkar det som att ditt största problem är att hästägaren nu inte svarar vilket gör att du inte vet om hennes försäkring hade kunnat täcka hela eller delar av de utgifter du har haft i samband med avlivningen. Om ägaren även fortsättningsvis undviker dina samtal rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist som har specialkompetens på området för att få vägledning.

Lycka till!

Maya HempelRådgivare