FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/11/2018

Jag får inte hämta ut post sänt till mitt smeknamn

Bästa Lawline.

Id-fråga troligtvis har den ett enkelt svar.

Jag X har arbetat 60 år i nöjesbranschen både bakom scenen och fortfarande på scenen.

Mina nöjeskontakter är lika många utomlands som i sverige och de flesta är spontana kontakter runt

50-60-talsmusik och många försändelser kommer till mig, Skivor dvd:s musikreservdelar mm och mycket av detta kommer i mindre paket till mig och mitt smeknamn Y som jag kallats i nöjesbranschen i över 60 år. Smeknamn har ju alltid varit vanligt.

Nu råkar jag ut för att PostNord inte på något sätt kan acceptera min legitimation på och dom ber mig kontakta mina vänner och att dom ändrar till mitt riktiga namn när dom ska skicka.. Det är omöjligt att kontakta "alla överallt" när 75% av detta kommer spontant. En vän t.ex i England som sänder en skiva och som jag måste hämta ut. Sällan avsändare på utsidan men säkerligen inuti det lilla paketet men då istället för att jag får försändelsen så går den till destruktion(förstörs). På bank och skattemyndighet fungerar mitt smeknamn Y men plötsligt vägrar PostNord som nu tyvärr kostat mig och mina sändande kamrater många tårar.

Finns det något att göra åt denna självpåtagna policy som Posten nu har. Skall Y ge X en fullmakt??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr har PostNord rätt att neka dig att hämta ut paketen om du inte kan legitimera dig då det är deras villkor. I ditt fall kan du ju inte legitimera dig eftersom du inte har ID-kort i ditt smeknamn. Anledningen till legitimationsreglerna är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som hämtar paketet. Jag förstår dock din frustration och att det heller ej är möjligt att kontakta "alla överallt". Tyvärr fungerar det heller ej att du skriver ut en fullmakt från ditt smeknamn till ditt riktiga namn. Enligt PostNords regler krävs i regel att man vid fullmakt kan visa upp dels sin egen legitimation, dels fullmaktsgivarens legitimation.

Det alternativ jag kan tänka mig är att du antingen gör ett namnbyte (och ändrar ditt givna namn till ditt smeknamn), eller att du lägger till ditt smeknamn, dvs så du heter både X och Y. När så har skett kan du beställa en ny legitimation som fungerar även för ditt smeknamn. Du kan läsa mer om namnbyte på Skatteverkets hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare