Jag får inte betalt av min arbetsgivare

Hej! Jag har för ca en månad sedan fått avsluta min provanställning hos ett företag då de i brist på jobb inte kunde ha mig kvar, i november månad så jobbade jag i 9 dagar och lönen för detta skall betalas ut i december månad. Jag har inte fått den lönen och riskerar nu att inte kunna betala min hyra, räkningar med mera som försätter mig i en ekonomisk situation där inkasso och i slutändan kronofogden och vräkning kan komma på tal.

Vad kan jag göra åt detta?

Jag har kontaktat arbetsgivaren utan framgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i lagen om anställningsskydd (LAS).

Råd
Att inte betala ut lön är ett allvarligt avtalsbrott av din före detta arbetsgivare. Om det är så att du varit fackligt ansluten så råder jag dig att vända dig dit eftersom det är dem som ska hjälpa dig att reda ut situationen.

Om du inte är fackligt ansluten kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande är ett krav på betalning av arbetsgivaren där Kronofogden kommer undersöka saken vidare och förhoppningsvis ge dig din lön. Mer om det kan du läsa här.

Att inte betala ut lönen i tid är i de flesta fall inte brottsligt varför några straff för arbetsgivaren inte är aktuella. Däremot skulle du kunna få rätt till skadestånd om det är så att du drabbas av extrakostnader i och med att du inte får ut din lön i tid. Exempel på dessa extrakostnader skulle exempelvis kunna vara påläggningsavgifter för försenat betalda räkningar, 38 § LAS.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag till dig. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare