Jag blir anklagad för brott jag inte begått, är detta brottsligt?

Hejsan, jag har en situation som jag behöver hjälp med innan jag gör en polisanmälan. Min systersdotter(20 år gammal) bad mig komma min systerhus för ett möte med dem. väl på plats så anklagade hon hennes mamma(min syster) för massa saker som gör att hon inte längre kan leva med min syster under samma tak. Hon gick till socialen och fick hjälp. Men sedan dess har hon spridit falska berättelser till ett tiotal familjer som varken min syster eller jag har god relation med. Hon anklagat mig för att lånat pengar i hennes namn, handlat på nätet med hennes psrnr, använder hennes bank, ligger med hennes mamma(min syster). När jag fick höra det så gick jag till hennes skola och pratade med henne framför ett vittne och varnade henne att sluta med det och om jag fick höra det igen så skulle jag handskas med henne som en främling, inte längre som min systerdotter. Hon nekade till allt och lovade att inte upprepa.

Men sedan gick hon övergränsen och hotade min flickvän med 3 sms där hon skrev att hon skulle polisanmälan mig för bedrägeri samt berätta för min svärbror om att jag ligger med min syster samt berätta det också för hans andra barn som hon inte har tillsammans med min syster. Jag lät bli den där och höll mig lugn men nu har hon verkligen gått övergränsen och skicka sms samt audio till min mamma i hemlandet. Jag har alla sms samt audio som bevis. Vill anmäla henne, för vilken/a brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

FÖRTAL

Den situation du förklarar för mig låter som att du blivit utsatt för förtal, vilket är brottsligt enligt 5 kap 1 § brottsbalken (BrB).

Förtal kan exempelvis vara att någon säger något klandervärt eller sprider rykten om dig. Det krävs även att uppgifterna har en viss spridning. Vad du beskriver ovan så har din systerdotter spridit rykten angående att du begått brott etc. vilket absolut faller inom brottet förtal. Dessutom har det fått en viss spridning då hon berättat det för ett tiotal familjer. Hennes systerdotters syfte således varit att att utsätta dig för missaktning.

Brottet förtal är ett så kallat "målsägandebrott" vilket innebär som huvudregel att du måste driva processen själv vilket kan vara betungande. Det betyder att man själv måste väcka talan och eventuellt bekosta och driva en rättsprocess i domstol, 5 kap 5 § BrB. För hjälp med en sådan process bör ni kontakta ett juridiskt ombud, se HÄR.

Dock kan du ändå göra en polisanmälan vilket jag ändå rekommenderar att du gör. En polisanmälan kan du göra genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation. Om du kontaktar polisen kommer de att hjälpa dig att upprätta en polisanmälan.

FALSK TILLVITELSE

Om det skulle gå så pass långt att din systerdotter polisanmäler dig för brott du inte begått så kan hon göra sig skyldig för falsk tillvitelse vilket är brottsligt enligt 15 kap 7 § BrB. Detta brott behöver du inte driva själv utan ligger under allmän åtal.

SAMMANFATTNINGSVIS

Jag rekommenderar dig att kontakta polisen så en polisanmälan kan upprättas samt spara alla konversationer och ljudupptagningar du har.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare