Jag blev filmad under ett skidlopp för en reklamfilm!

Hej,

Under ett skidlopp blev jag filmad under utövandet. Jag har inte något emot det i sig...men...

Nu ligger det en film på youtube (kanske på flera platser) där jag finns med ett kort ögonblick.

Filmen ser ut som en kommersiell film för att göra reklam för sagda lopp.

Har jag rätt att kräva ersättning eller skadestånd?

Lawline svarar

Hej!

Regler om användning av personers bild i reklam finner du i lagen (1978:800) om namn och bild i reklam. Som utgångspunkt gäller att en näringsidkare inte får använda en bild av dig till reklam utan ditt samtycke, se 1 §. Av begreppet bild framgår det dock att du måste vara identifierbar via bilden på dig - exempelvis om ditt ansikte syns eller dylikt.

Om du går att identifieras (och filminspelningen till reklamen gjorts utan ditt samtycke) har du enligt 3 § rätt till ett skäligt vederlag, dvs. "normalt modellarvode" (vad du skulle ha blivit betald för att vara modell i reklamen). Med hänsyn till omfattningen av ditt medverkande i reklamet bör du inte ha rätt till särskilt mycket pengar.

Du har vidare rätt till ersättning också för annan skada, dvs. själva skadeståndet om du har drabbats av en ideell skada pga. reklamen. Detta har jag svårt att se att du har rätt till.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare