Jag är svensk medborgare, vilket min pojkvän inte är. Vi vill gifta oss borgerligt i Sverige, hur går man till väga?

Hej! Jag är svensk medborgare och vill gifta med med min bokvän som ej är svensk och är från Leibonan. Vill gifta oss borgerligt. Vi är muslimer och vill inte göra viksel i kyrkan.

Han kommer på besök till Sverige.

Ville veta hur jag ska göra och gå i vägar. För jag vet faktiskt ingenting.

Tack i för hand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du och din pojkvän vill gifta er borgerligt i Sverige. Jag kommer att gå igenom vad man behöver göra för att gifta sig, och avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du ska göra nu. Jag kommer att göra några hänvisningar för vad som gäller för vigsel i Stockholms statshus, även om jag inte vet var någonstans du och din pojkvän har tänkt gifta er.

Vad innebär hindersprövning?

För att kunna gifta sig måste man göra en hindersprövning. Man ansöker om hindersprövning hos Skatteverket,. Hindersprövningen innebär en prövning av om det finns några hinder för att paret ska kunna gifta sig. Vid hindersprövningen kontrolleras t.ex. att paret som ska gifta sig inte är nära släkt med varandra, att båda är myndiga och att ingen av dem redan är gift.

När hindersprövningen är klar ska man få ett intyg om hindersprövning tillsammans med ett vigselintyg från Skatteverket. Hindersprövningen är giltig under fyra månader.

Hur bokar man borgerlig vigsel?

Vill man gifta sig borgerligt kan man exempelvis gifta sig i Statshuset. Då tar man kontakt med Statshuset/kommunhuset på orten där man vill gifta sig, och bokar tid för vigsel. Om man vill gifta sig borgerligt men inte vill gifta sig i statshuset, utan exempelvis hemma eller i en festlokal, får man boka en vigselförrättare. Det kan vara så att vigselförrättare som hör till en statsdel eller utför vigslar i statshuset även genomför vigsel på andra platser. Det finns information om detta på Stockholms statshus hemsida (länk här).

Behöver ni ha en tolk?

Det framgår att din pojkvän inte är svensk. Om han inte förstår svenska kan ni behöva ha en tolk. På Stockholms statshus hemsida (länk här) framgår att om någon i paret inte förstår svenska eller engelska måste man boka en tolk i förväg.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Om du har frågor om hindersprövning rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket. Om du har frågor om hur man bokar tid för vigsel eller hur en borgerlig vigsel går till rekommenderar jag att du kontaktar statshuset, alternativt stadsdelsförvaltningen eller kommunen på orten där ni har tänkt gifta er.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare