FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/10/2019

Jag är misstänkt för brott mot trafikförordningen och ska på förhör. Vad kan straffet bli och behöver jag ha ett juridiskt ombud med mig?

Hej, för ett år sedan så körde jag in i framförvarande bil på en motorväg, detta var i rusningstrafik och jag distraherades av en bil som i innerfilen till vänster om mig, vinglade fram och tillbaka vid min sida, jag märkte då ej att trafiken framför mig på kort tid saktade ned rejält, jag hann ej bromsa ner tillräckligt för att behålla avståndet till bilen framför och körde in i den. Krocken ledde ej till några personskador men bilarna blev skadade, vi kunde dock köra därifrån efter att ha bytt uppgifter etc. Detta var ett år sedan och jag har nästan glömt av incidenten. I dagarna fick jag brevledes en kallelse till polisförhör, jag kallas som misstänkt till att ej ha anpassat avståndet till fordonet framför. Så obehagligt, vad förväntas av mig på ett sådant förhör? Vad kan det leda till om jag anses skyldig? Bör jag ha med mig ett juridiskt ombud?

Tacksam för råd!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du är som jag förstår det misstänkt för brott mot trafikförordningen. Enligt trafikförordningens bestämmelser ska avståndet till framförvarande fordon anpassas så det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar (3 kap. 2 § trafikförordningen). Om du döms för brott mot trafikförordningen är straffet för att inte hålla tillräckligt avstånd normalt sett 2.000 kronor. Brott mot trafikförordningen kan även innebära att Transportstyrelsen i ett senare skede väljer att återkalla ditt körkort under en viss tid (5 kap. 3 § p4 körkortslagen).

Du är kallad till förhöret som misstänkt, vilket innebär att polisen kommer att fråga dig om vad som hände. Det är ostridigt att avståndet varit för kort (då du ju faktiskt har krockat med framförvarande bil). Min rekommendation är därför att du är ärlig med vad som hände, och även berättar om vad som distraherade dig. Du behöver inte ha med ett juridiskt ombud; med tanke på vilket straff brottet kan ge har du inte rätt till en offentlig försvarare utan blir i sådana tvungen att stå för kostnaden själv.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare