FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2019

Jag åkte dit för oskattad bil. Kommer detta förlänga mitt 10 åriga mål i belastningsregistret?

hade oturen och åkte ditt för oskattad bil betalade fredagen och pengarna drogs på måndag, så hade aldrig registreras. Så jag fick en prick i belastningsregistret för detta. Kommer detta förlänga mitt 10 åriga mål som går ut nu i 2019?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du tidigare har dömts för ett brott och att uppgifterna om detta skulle tas bort ur belastningsregistret nu i år 2019. Nu har du dömts för ytterligare ett brott för att ha kört med oskattad bil och undrar alltså om tiden kommer förlängas för hur länge uppgifterna om det gamla brottet finns kvar i belastningsregistret. Regler om detta finns framför allt i Lagen om belastningsregister.

Tiden i belastningsregistret beror på vilket straff du får
Om tiden förlängs beror på vilket straff du får för ditt nya brott. Straffet för att ha kört din bil trots att du inte betalat fordonsskatten i tid är penningböter (Vägtrafikskattelagen 6 kap. 1 och 4 §). Detta betyder att du ska betala ett fast belopp i böter mellan 200 och 4 000 kr (Brottsbalken 25 kap. 3 §).

Penningböter i straff för ett nytt brott gör inte att tiden för ett gammalt brott förlängs
Tiden kommer i ditt fall inte att förlängas för hur länge uppgifterna om ditt gamla brottet finns i belastningsregistret (Lagen om belastningsregister 18 §). Så är det just eftersom att straffet för ditt nya brott är penningböter, vilket anses vara det mildaste straff du kan få. Lagstiftaren verkar ha ansett att ett sådant milt straff inte ska påverka andra brottsuppgifter i belastningsregistret. Uppgifterna om det nya brottet kommer däremot att finnas kvar i belastningsregistret i fem år, till år 2024 (Lagen om belastningsregister 17 § nionde punkten).

Sammanfattning
- Nej, ditt nya brott kommer inte att förlänga ditt 10-åriga mål som går ut nu i 2019.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare