Istadarätten när bröstarvinge avlidit innan förälder

Min far gick bort i maj 2014. Min mor lever och ärver honom till 100%. Vi är två helsystom och inga andra arvingar finns. Om jag själv dör innan min mor avlider, ärver då mitt dödsbo 50% av mors tillgångar ( inget testamente finns idag)?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om du dör före din mor, och det finns ett aktivt dödsbo efter dig ärver dödsboet din del, dvs 50% av din mors tillgångar, ja. Sen kommer i samband med dödsboets avvecklande tillgångarna att fördelas ut efter reglerna i ärvdabalken. När det gäller hur arvsfördelningen ska ske när en bröstarvinge (barn till den avlidna) har avlidit före föräldern finns det reglerat i Ärvdabalkens 2 kapitel. Där finns de s.k. arvsklasserna och istadarätten som enkelt uttryckt är en rätt att träda i annans ställe för arv.

Om du är avliden när din mor dör, ärver ditt syskon 50% av er mors kvarlåtenskap, och de 50% du skulle ha ärvt om du varit i livet delas lika mellan dina bröstarvingar, alltså barn. (2 kap 1 § 2 st ÄB).  Enligt istadarätten fortsätter man vid behov i rakt nedstigande bröstarvingeled tills man hittar en levande arvinge. Dvs finns det inga barn till arvtagaren i livet men det finns barnbarn eller barnbarnsbarn så får de arvet.

Om du inte har några barn, och alltså inte har några bröstarvingar så i andra arvsklassen ärver föräldrarna. I ditt fall är dina föräldrar avlidna, men ditt syskon tar via istadarätten över i deras ställe och ärver dig. Skulle ditt syskon vara avlidet men ha barn eller barnbarn i livet så ärver de osv.

Då det inte framgår av din fråga om du har några barn, så är det svårt att ge ett exakt svar var arvet från din mor skulle hamna tillslut om du dör före henne, men utefter den informationen som finns så hamnar arvet från din mor via istadarätten hos dina barn om du har sådana eller hos ditt syskon. Men det är riktigt att 50% av din mors arv kommer att försöka fördelas ut på din sida.

Hoppas att detta var svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare