Istadarätten

Min bror är död, men hans barn lever. Vem ärver mina föräldrar när de dör. Är det jag som enda barn till mina föräldrar som ärver, eller delar jag det med mina brorsbarn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid dina föräldrars bortgång är du och din bror närmast arvingar (bröstarvingar). Men eftersom din bror har avlidit, träder din brors barn i hans ställe, s.k istadarätt. Se Ärvdabalken 2 kap 1§, här.

Du får alltså hälften av dina föräldrars kvarlåtenskap vid deras bortgång, och din brors barn får dela på den andra hälften. Observera att jag utgår från att det inte föreligger något testamente som fördelar kvarlåtenskapen på något annat sätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

John Eriksson NätterlundRådgivare