Istadarätt

Min far äger en bostadsrätt och skall flytta in på serviceboende. Min bror kommer att hyra min mammas bostadsrätt i andra hand, detta kan pågå i flera år. Jag vill skydda min laglott i det fall jag skulle gå bort i förtid, dvs så att inte min bror ärver "min" laglott vid min mors bortgång. I händelse av att jag skulle dö innan min mamma så vill jag alltså att min fru alt. mina barn kan ärva "min" laglott den dag då mamma går bort och inte min bror - går det att avtala om att vid mitt ev. frånfälle att mina barn/fru ärver min laglott, eller finns det något annat sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är bröstarvinge till dina föräldrar och tillhör där med första arvsklassen. Detta betyder att ni barn är de första som kommer ärva er far. Ni barn ska även ärva lika mycket.

Vidare i Ärvdabalken, som innehåller lagregler om arv, finns det något som heter istadarätt. Detta begrepp betyder att om du som bröstarvinge avlider innan dina föräldrar så ärver dina barn i ditt ställe. Alltså får dina barn automatiskt ditt arv från din mor (2 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Om barnen är gemensamma ärver din fru i deras ställe, fast med friförfoganderätt. Detta innebär vissa begränsningar. Hon får t.ex. inte testamentera bort egendomen.
Era barn kommer då att få din arvslott när även hon har avlidit. Detta kallas för efterarvsrätt. Om det istället gäller barn utanför äktenskapet kommer din fru inte få ta del av ditt arv och barnen kommer få ta del av arvet direkt istället (3 kap. 1 § ÄB).

Alltså, om du skulle avlida före dina föräldrar ärver dina barn i ditt ställe. Detta kallas för istadarätt. Om barnen är gemensamma får din fru ta emot arvet med fri förfoganderätt och dina barn får ut din arvslott när hon avlidit. Det är alltså lagreglerat att dina barn ärver i ditt ställe.

Utöver detta kan du även testamentera din arvslott om du känner att det behövs!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare