Istadarätt

Hej

Person A och B är gifta. Person B avlider. En dödsboanmälan ska göras i ärendet då det saknas tillgångar.

Paret har två gemensamma döttrar C och D, där dotter D har avlidit och själv hade två barn E och F.

Är då barnbarnen E och F efterarvinge till person B som nu har avlidit eftersom deras mor inte är i livet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt för en person att ärva i sin avlidna föräldrars ställe, så kallad istadarätt.

Precis som du säger så är barnbarnen E och F efterarvinge till person B eftersom deras mamma D avlidit.

Arvlåtarens barn delar lika på arvet. När dock ett av barnen avlidit, som du skriver, så träder barnbarnen E och F in i deras avlidna förälders position istället, enligt 2:1 ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Ninorta AntarRådgivare