Inverkan av LOB på körkortstillstånd

Hej Jag blev omhändertagen av polisen enligt LoB, nu har jag fått ett brev från socialtjänsten som de erbjuder mig hjälp i fal jag har problem med alkohol osv, Det står på brevet att polisen har skickat informationen till Transportstyrlsen också. Frågan är kan detta påverka mitt körkort? Jag går på lastbil utbildning och körkort och körkortstillstånd betyder mycket för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningar för körkort och körkortstillstånd

För att en person ska få ett körkortstillstånd krävs det att personen är lämplig medicinskt och med hänsyn till personens personliga förhållanden. En person som bland annat anses opålitlig i nykterhetshänseende är inte pålitlig med hänsyn till personens personliga förhållanden. Om en person inte anses pålitlig i nykterhetshänseende kan körkortstillståndet återkallas genom 3 kap 2 § körkortslagen eller körkortet återkallas genom 5 kap 3 § p. 5 körkortslagen.

Bedömningen i ditt fall

Huruvida en person anses opålitlig avgörs från fall till fall men i förarbeten till körkortslagen uttalas det att en person som inom ett par år har omhändertagits ett flertal gånger i regel ska anses opålitlig i nykterhetshänseende. Detta ger vid handen att ett återkallande i regel förutsätter mer än ett omhändertagande genom LOB under en viss tid.

Det är alltså en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet men vanligtvis ska det krävas mer än ett enskilt omhändertagande enligt LoB för att körkort eller körkortstillstånd ska påverkas.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare