Intrång i lägenhet mot ens vilja

Hej! Har sen tre månader sen separerat mig och undrar nu om jag måste släppa in honom i lägenheten. Han är varken folkbokförd eller står med i kontraktet. Släppte in honom för att hämta sina grejer men nu vägrar han lämna lägenheten. Vad kan jag göra? Vill få ut han från lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Du behöver absolut inte släppa in honom i din lägenhet. Om han tar sig in i din bostad mot din vilja begår han ett brott, 4:6 Brb. Du kan ringa polisen och be dom komma och omhänderta honom.

Du har även, till viss mån, rätt att tillgripa nödvärn och på egen hand kasta ut honom, 24:1 2st 2p Brb. Dock är det inget som jag rekommenderar utan jag föreslår att du ska ringa polisen.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare