Intrång i förvar?

Min före detta man tar räkningar, som är skickade till mig i mitt namn, direkt ur brevlådan. Han öppnar dom. Jag har sagt att jag vill ha mina räkningar men han ger dom inte till mig. Han betalar dom och säger sedan att han ska polisanmäla mig för att han betalat dom. Har han rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det brott som aktualiseras är det som anges i Brottsbalken 4 kap. 9 §, nämligen intrång i förvar. Brb 4:9 stipulerar att: den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.

Det avgörande i Ert fall blir frågan om rekvisitet "olovligen". Det måste utrönas huruvida Er man befunnit sig i en sådant tillstånd att han trott han haft Ert samtycke till att öppna räkning, vilket ju är normalt förfarande i vissa parrelationer. I en eventuell rättegång måste det således visas att Er man haft uppsåt, i någon form, till att han öppnat breven utan samtycke från Er.

Eftersom breven när de nått din brevlåda inte längre är under förmedling av ett postbefordringsföretag så är brottet brytande av posthemlighet inte aktuellt, jfr Brb 4:8.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare