Internetköp med inkluderat abonnemang på medlemsskap

Hej!

Den 23/7-15 köpte jag en produkt på en hemsida och betalade online. 7 månader senare upptäcker jag att detta företaget har dragit 89 kr på mitt konto varje månad sedan jag köpte produkten. Jag går därför in på deras hemsida och läser under villkor att man ingår i ett medlemskap för 89 kr i månaden när man köper sin första produkt. Jag har inte ingått i medlemskap med vetskap och aldrig fyllt i mina kontouppgifter förutom när jag skulle betala produkten. Så de har antagligen tagit mina kontouppgifter när jag betalade produkten och genom det dragit av 89 kr i månaden på mitt konto. Är detta lagligt? Hur kan jag göra för att få tillbaka mina pengar? Här är deras hemsida där deras villkor står: https://www.luxplus.se/handelsvillkor

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Isabel

Lawline svarar

Hej och tack för att du har ställt din fråga till Lawline!

Till att börja med så är du konsument vilket innebär att lagstiftningen kommer att tolkas till din fördel, med det inte sagt att konsumenter alltid har rätt däremot att de åtnjuter ett starkare skydd gentemot företag vid ingående av köpeavtal. Det handlar om ett köp över internet och därav är det lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som kommer att tillämpas.

Enligt 2 kap. 2§ 3p. ska företaget innan avtal ingås ge konsumenten information om avtalet avser en prenumeration, där priset per faktureringsperiod ska anges. Vidare ska informationen ges klart och begripligt på ett sätt som är anpassat till det medel som används för distanskommunikationen, 2 kap. 3§ 1 st. "Klart och begripligt" innebär att informationen ska ges på ett sätt så att konsumenten normalt sett inte har några svårigheter att ta del av eller förstå informationen. Prisuppgiften ska vara lätt att hitta vid en översiktlig läsning av den information som visas i samband med beställningen enligt Marknadsdomstolen.

Efter att ha varit inne på sidan och gått hela vägen fram till betalningen för att se om företaget visar uppgiften om att det i beställningen ingår en prenumeration klart och tydligt kan jag konstatera att det vid beställningen framgår:

"Tillgång till alla Luxplus erbjudanden för 0 kr den första månaden, därefter löpande månadsabonnemang 89 kr/mån. (se förmåner)

Du ska upprätta ett medlemskap (medlemsvillkor) för att få Luxplus erbjudanden. Kan sägas upp när det passar dig."

Informationen framgår (jag gjorde det via min dator) tydligt vid betalningen, den är lättbegriplig och inte på något sätt inlindat vad som ingår i köpet och det framgår av en översiktlig läsning av betalningsuppgifter. Detta behövde jag inte ens klicka fram villkor för att se, det kom upp på steg 2 i mitt beställningsförfarande precis under produkten bredvid en röd symbol.

Jag förstår att det känns tråkigt att ha behövt betala 89:- i månaden till något du inte visste om att du bundit upp dig på. Dessvärre idet här fallet ser det inte ut som att det är företaget som har gjort fel då de har följt alla regler som de ska.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare