Internationell beskattning

Hej, En släkting har under 2013 sålt mark utomlands. Marken är en del av ett arv. Denna försäljning ska nu deklareras. Behöver man betala skatt på det här beloppet i Sverige eller ses det som ett arv ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga så att släktingen ärvt en fastighet som finns utomlands och bestämmer sig nu för att sälja den.

En fysisk person kan enligt svensk skattelagstiftning antingen vara obegränsat eller begränsat skattskyldig. Skattskyldigheten beror på personens anknytning till Sverige.

Din släkting är obegränsat skattskyldig om han eller hon (1) är bosatt i Sverige, (2) stadigvarande vistas i Sverige eller (3) har väsentlig anknytning till Sverige, 3 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL). Om en person har väsentlig anknytning till Sverige eller inte bedöms enligt faktorerna i 3 kap. 7 § IL, bl.a. tas hänsyn till om personen är svensk medborgare, om han eller hon innehar aktier, har bostad i landet eller om han eller hon bedriver näringsverksamhet här.

Om släktingen är obegränsat skattskyldig enligt någon av punkterna (1)-(3), är han eller hon skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet, 3 kap. 8 § IL. Detta innebär att släktingen är skyldig att ta upp en eventuell vinst som han eller hon gör vid försäljningen av fastigheten. Att marken säljs utomlands spelar alltså ingen roll. Vid beräkningen av vinsten kommer släktingen få använda sig av arvlåtarens anskaffningsutgift för marken, 44:21 IL.

Om släktingen inte är obegränsat skattskyldig, är han eller hon istället begränsat skattskyldig, 3 kap. 17 § IL. Vilka inkomster som en begränsat skattskyldig person är skattskyldig för framgår av 3 kap. 18-21 §§ IL. Enligt 3 kap. 18 § 11 p. IL är en begränsat skattskyldig person skyldig för kapitalvinst på en fastighet i Sverige. Eftersom att fastigheten ligger utomlands är inte släktingen skattskyldig i Sverige för den eventuella vinst som han eller hon gör vid försäljningen.

Lycka till!

Hälsningar,

Haris CatovicRådgivare