FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/10/2015

Intensivövervakning med elektronisk kontroll(fotboja)

Hej en kompis till mej har fått 1 år fängelse för rån och kompisen har jobb och sköt sig bra i 3 år efter rånet finns det inget man kan göra så kompisen får fotboja istället i 1 år ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Fotboja heter egentligen "intensivövervakning med elektronisk kontroll". Lagen hittar du här. Det är kriminalvården som prövar huruvida fotboja kan komma ifråga istället för fängelse. Den dömde ska skriftligen skicka in en ansökan till kriminalvården med begäran om att få avtjäna straffet med fotboja. Av lagens 1 § framgår tyvärr att fotboja bara kan komma i fråga vid fängelsestraff om högst sex månfader. Med anledning av detta har tyvärr inte din vän någon möjlighet att få fotboja.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare