FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/02/2018

Inte stanna på polismans tecken

Jag undrar vad straffet är samt preskibitionstiden är för att inte stannat på polismans tecken?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

En liknande fråga om vad som gäller om man inte stannar på en polismans tecken har tidigare besvarats här på Lawline. Vad som anges gälla enligt detta svar är relevant även idag.

Kort kan sägas att inte stanna på polismans tecken är ett brott mot trafikförordningen med påföljden penningböter och uppgift om detta finns kvar i belastningsregistret i fem år.

Bestämmelserna rörande åtalspreskription finns i 35 kap. 1 § brottsbalken. Preskriptionstiden för olika brott är beroende av vilken påföljd som kan utdömas. Eftersom påföljden för det ifrågavarande brottet inte är mer än fängelse i ett år så är preskriptionstiden två år.

Med vänlig hälsning

Stina JanssonRådgivare