Inte skrivit på kontrakt, avtal om anställning ändå juridiskt bindande?

Hej!

Jag har blivit erbjuden muntligen och tackat ja till ett tillsvidarejobb inom kommunen. Jag och min blivande arbetsgivare har kommit överens om lön, befattning och arbetstid.Arbetsgivaren har bekräftat sitt jobberbjudande samt lön och arbetsvillkor via mail och sms.

Jag hade bokat in två möten för att skriva på kontraktet men arbetsgivaren påstår att kontaktet kan skrivas på när jag börjar på det nya jobbet.

Jag undrar om arbetsgivarens mail och sms är juridisk bindande och kan användas som bevis om arbetsvillkorna eller lönen inte stämmer med kontraktet och vad gör man i sånt fall?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav vid ingående av anställningsavtal. Det går bra såväl muntligt som skriftligt! Givetvis är skriftligt alltid hur bevishänseende att föredra.

Eftersom du har bevis för anställningens ingående via SMS och mail ser jag inga problem här. Ni har ingått ett anställningsavtal redan när det skedde muntligen, men du har dessutom bevis för att så skett skriftligt via SMS och mail.

Det du har rätt till enligt 6c § LAS är skriftlig information om anställningsavtalet och dess villkor. Sådan skriftlig information kan slutligen ses som en bekräftelse på det som ni har kommit överens om vid ingåendes av anställningsavtalet. Om det mot förmodan skulle uppstå problem är det alltid bäst att vända sig till facket.

Sammanfattningsvis är svaret ja, ni har träffat ett juridiskt bindande avtal och det blir svårt för arbetsgivaren att hävda något annat.

Hoppas det här var svar på din fråga, och tveka inte på att höra av dig igen vid ytterligare funderingar. Lycka till på ditt nya arbete!

Sara HillRådgivare