Inte olovlig avlyssning om man deltar i samtalet

hej, jag ska på intervju hos polisen för att bli förordnad på ett jobb, men jag vill gärna spela in för mitt eget intresse då jag tycker att jag blir behandlad annorlunda och blir ifrågasatt på ett speciellt sätt.

jag vill kunna använda det som bevis materiell ifall jag skulle överklaga ärendet.

är det lagligt eller olagligt. som jag fattar det är det lagligt att spela in så länge jag är med i samtalet.

tack för att ni tar tid att svara på min fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inte "olovlig avlyssning" om du deltar i samtalet

Du är inne på helt rätt spår i din frågeställning. I 4 kap. 9 a § Brottsbalken (BrB) framgår brottet "olovlig avlyssning". Där stadgas att brottet olovlig avlyssning blir aktuellt ifall du:

med ett tekniskt hjälpmedel, olovligen avlyssnar samtal i enrum, dit allmänheten inte äger tillträde och, som du själv inte deltar i eller som du obehörigen berett dig tillträde till.

Ifall du då deltar i samtalet blir det inte fråga om en olovlig avlyssning enligt denna brottsparagraf.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet eller med en ny fråga.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare