Inte olagligt att öppna död persons post

Hej! Det är så att min mammas sambo har gått bort. Han hade 2 fastigheter och han var bara skriven på den ena (inte samma som min mamma men bodde där). Och det kommer post till båda. Har min mamma rätt att öppna hans post?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att öppna en annan persons post kan vara brottsligt och brottsbalken (BrB)blir därför aktuell att titta i.

Är det olagligt att öppna annans post? - Den som öppnar en annan persons post utan dennes tillåtelse kan ha gjort sig skyldig till antingen brytande av post- eller telehemlighet (4 kap. 8 § BrB) eller intrång i förvar (4 kap. 9 § BrB). Det är därför brottsligt att öppna annans post.

I Ditt fall - Dock återfinns denna lag för att skydda personers integritet. Din mammas sambo är ju dessvärre inte i livet och har därför ingen kvarvarande integritet att skydda. Det kan därför inte vara brottsligt att öppna den dödes post. Din mamma får läsa den dödes post i detta fall.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare