Inspelning av samtal - Vad gäller?

Får jag spela in min son när han är i skolan för att höra hans och även lärares agerande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du tänkte spela in din sons samtal med andra personer på skolan, inklusive lärarna. Beroende på om din son är medveten om att du vill spela in samtalet kan man avgöra om inspelningen är tillåten.

Om du planerar på att spela in din son och hans lärare/andra personer på skolan utan att någon av dem är medvetna om att deras samtal spelas in, samt att du inte själv är deltagande i samtalet, så är detta olovlig avlyssning, vilket är otillåtet (4 kap. 9 a § BrB).

Om du å andra sidan låter din son spela in samtalet och han är medveten om att han ska spela in sina samtal är detta tillåtet. Detta eftersom din son är den som spelar in samtal som han själv deltar i, vilket inte är förbjudet enligt den nyss nämnda bestämmelsen.

I båda dessa ovanstående scenarion utgår jag ifrån att inspelningen utförs med ett tekniskt hjälpmedel (t.ex. en mikrofon), såsom bestämmelsen stadgar.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv gärna en kommentar om det är något som du tyckte var oklart så jag kan försöka förtydliga för dig.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare