FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/07/2015

Inresetillstånd till USA

Kan man åka till usa om man är dömd för brott i sverige ? Kan man även arbeta i usa, dvs kan man få arbetstillstånd om man varit dömd? Personen ifråga har varit dömd för grov misshandel och därför suttit i fängelse i ett år. Detta var 5 år sedan. Sedan dömdes han för misshandel nu år 2015 men utfallet blev "endast" samhällstjänst i 4 månader i ggr i veckan. Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skandinaver omfattas av Visa Waiver Program (VWP) som innebär att man inte behöver ett visum för inresa till USA, utan det krävs istället ett inresetillstånd (kallas för ESTA).

Ett inresetillstånd kan man söka här (http://www.esta.us/svenska.html). I ansökan får man bl.a. svara på om man har blivit dömd tidigare för brott med inslag av moralisk skändlighet. Moralisk skändlighet är ett vitt begrepp och det är svårt att svara på vad som omfattas av det. Grov misshandel/misshandel är brott med fängelse i straffskalan och faller troligtvis in under begreppet.

Om ens dom utgör ett hinder för att få ett inresetillstånd kan man istället ansöka om turistvisum. Information om detta finns på Amerikanska ambassadens hemsida http://www.usemb.se. Vid ansökan om visum görs en bedömning från fall till fall och en tidigare dom utgör alltså inget definitivt hinder för visum. Man får berätta om omständigheterna kring sin dom och sedan görs en individuell bedömning.

I det här fallet skulle jag säga att den grova misshandels-domen och den färskare misshandels-domen utgör ett hinder för att få ett inresetillstånd till USA.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare