FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/07/2018

Inreseförbud.

Hej jag planerar att åka till USA, dock är jag född i Irak men har inte varit där på 26 år. Är jag automatisk irakisk medborgare enligt USA då?

Nu vet jag inte hur det ligger till då Irak nu är borttaget från en av länderna som har inreseförbud.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att resa till USA.

När man reser till USA krävs ett visum vilken oftast inhämtas från ambassaden eller via ambassadens hemsida. Vad gäller reseförbud har USA ändrat såväl regleringen som vilka länder som omfattas de senaste åren. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med USA:s ambassad i Sverige och frågar. De ska vara uppdaterade med hur reglerna fungerar just nu.

Här är länken till visumansökan till USA: https://estausvisit.com/visa-form.php

Här är länken till diverse information som kan vara bra att veta vid en visumansökan: http://www.ustraveldocs.com/se_se/se-main-contactus.asp

Vänligen

Henrik BergRådgivare