FrågaÖVRIGTÖvrigt01/05/2023

Inresa i andra länder när man blivit dömd för ett brott

2022 blev jag dömd för grovt rattfylla. Finns det några länder i Europa, Amerika , Asien eller Afrika. Som jag inte kan besöka pga jag står i belastningsregistret i de kommande 10 åren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall en dom på grovt rattfylleri kommer påverka inresa i vissa länder.

Utlandsresa när man blivit dömd för brott:

Det finns inga konkreta hinder för att resa utomlands bara för att man blivit dömd för ett brott innan utresan. Däremot behövs tillstånd för inresa i vissa länder i form av visum.

Vid eventuellt införskaffande av ett visum kan du tillfrågas om du har blivit dömd för brott och när du svarar ja på frågan kan det påverka din möjlighet att resa in i landet. Detta behöver däremot inte nödvändigtvis påverka dig.

Slutsats:

Alltså kan ett tidigare brott påverka möjligheten till  inresa av de länder som kräver ett visum. Däremot görs individuella bedömningar och därför kan jag inte besvara exakt hur stor påverkan detta kommer att ha på just dig.

Hoppas mitt svar gav dig någon klarhet, du är välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare