Innheav av narkotika - kommer körkortet att återkallas?

Vad avgör om man får behålla körkortet efter en dom dör man hittade 0, 82 g hasch, 129 g gräs och odlingstillvbehör gällande cannabis.Personen var även påverkad enligt urinprov.Körkortet är nu under utredning hos transportstyrelsen.Vad avgör om personen får behålla sitt körkort? Personen har även en fortkörning 2016

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig har den här personen inte påträffats påverkad av narkotika medan han eller hon var i trafiken, utan i ett annat sammanhang. Han eller hon har alltså inte kört rattfull.

Körkortet ska återkallas om körkortshavaren på grund av "opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort", till exempel om personen omhändertagits på grund av berusning. Innehav av narkotika behöver dock inte nödvändigtvis innebära att körkortet ska återkallas. Exempelvis ansågs det i ett rättsfall från Högsta förvaltningsdomstolen att en person som dömts till böter för bland annat narkotikainnehav (250 g cannabis) inte var "opålitlig i nykterhänseende". Personen hade erkänt att han vid enstaka tillfällen brukat marijuana, men utredning gav inte vid handen att narkotikabruket haft större omfattning än personen medgett.

Transportstyrelsen ska dock göra en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Omständigheter som kan inverka på beslutet är till exempel tidigare rattfyllor, omhändertagande för berusning eller andra faktorer som visar på ett missbruk.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare