Innebörden av vad som avses med förvärv enligt sambolagen

Ett aktivt val görs av två sambos som har varsin fastighet, man beslutar sig för en av fastigheterna varvid en fastighet säljs. Den som säljer sin fastighet ger ett belopp till den andra som i sin tur betalar av på lånet på deras blivande gemensamma fastighet. Avsikten med detta att den kvarvarande fastigheten blir för gemensamt bruk = hela fastigheten samboegendom eller den sambo som köper in sig att dennes del av fastigheten blir samboegendom

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina fråga!

Enligt 3 § sambolagen är makarnas gemensamma bostad och bohag samboegendom, förutsatt den har förvärvats för gemensam användning. Det finns vissa undantag, som dock inte är relevanta nu. Beträffande begreppet förvärva ska detta tolkas strikt. Ett byte, gåva eller köp avseende hela fastigheten måste alltså ha ägt rum. Det innebär att det som har skett inte leder till att vare sig hela fastigheten eller en del av fastigheten ses som sambogendom.

Ovanstående innebär att ni vid en separation kommer att få rätt till fastigheten utifrån de kvoter av fastigheten som ni äger, d.v.s. separationen medför ingen förändring avseende ägandet för fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare