FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/11/2016

Innebörden av på-och avlastning

Hej!

Jag undrar vad som räknas in i av/på lastning? Får man stanna på en gata där det råder parkeringsförbud om man bara ska in och handla "lite mat"? Eller är det okej att böta med en gång?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga att du fått böter och att du upplever att den är felaktig.

Vad gäller på-och avlastningszoner är det inte reglerat i detalj vilken tid som gäller för på-och avlastning. En riktlinje är dock att på de ställen där du får stanna, det vill säga att du exempelvis inte hindrar annan trafik, det är inom 10 meter från ett övergångsställe eller det finns stoppförbud, får du bara stanna bilen tillfälligt för direkt på och avlastning av gods. Det gäller även om godset finns vid gatan eller om du tillfälligt måste gå in i din lägenhet och hämta godset.

Reglerna om detta är inte till för att användas för att gå in och handla mat eller exempelvis att du ska kunna ställa sig för att ta ut pengar vid en bankomat.

Angående din andra delfråga finns det inte något exakt svar om när en parkeringsvakt kan eller får böta mätt i tid. Det ska för parkeringsvakten vara klart att du gjort något annat än direkt av och/eller pålastning och en riktlinje parkeringsbolagen brukar tillämpa här är att de ska stanna i fem till tio minuter, men så länge de kan styrka sin sak, exempelvis att de sett dig gå in och handla eller göra något som inte kan kopplas ihop med på och avlastning kan de utställa en bot.

Hoppas du fått svar på din fråga, även om det kanske inte var det svar du ville ha.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare