Inneboendes uppsägning av hyreskontrakt och hyresbetalning

Hej

Jag hyr ut rum, har 1 månads uppsägning på min inneboende så klart, jag äger en Bostadsrätt.

Om hyran betalats den 25 och hon säger efter det, att jag säger upp rummet, Då ska det väl betalas en hyra till eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du bor i en bostadsrätt och hyr ut ett rum privat till en inneboende blir lag om uthyrning av egen bostad tillämplig.

Ska min inneboende betala hyra för ytterligare en månad efter inneboendes uppsägning?

En inneboendes hyreskontrakt upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad från att en inneboende gjorde uppsägningen (3 § 2 st. lag om uthyrning av egen bostad). Om din inneboende sa upp lägenheten den 25 april så är det en månadsskiftet en månad från det datumet, det vill säga den 31 maj, som hyreskontraktet upphör att gälla. I detta exempel innebär det alltså att din inneboende är skyldig att betala hyra även för maj månad.

En omständighet som spelar roll vid frågan om din inneboende ska göra en betalning till, är om ni avtalat att din inneboende ska betala hyran för aktuell månad eller nästkommande månad vid betalningsdatumet. Om din inneboende betalade hyra för april månad den 25 april, måste en till betalning göras för maj månad den 25 maj. Om din inneboende betalar för nästkommande månad den 25 april, har din inneboende redan betalat för maj månad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Alice NordlundRådgivare