FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/09/2018

Inneboende - ta över förstahandskontrakt? Besittningsskydd och skyldighet att betala hyra.

Jag har bott som inneboende hos en tjej sen november. Vi kom överrens med den gamla hyresvärden att jag skulle ta över kontraktet som är ett förstahandskontrakt när hon flyttar. I julas har fastigheten blivit uppköpt av en ny hyresvärd/ägare. Denna nya hyresvärd vägrade att ge oss ett nytt kontrakt när vi bad om det då vi vill ha svart på vitt vilka regler som gäller. Hade ett muntligt avtal med gamla ägaren, men inget muntligt eller skriftligt med den nya. När jag ringer till den nya är han svår att få tag i och ointresserad. När jag nämnde att jag ville ha ett kontrakt sa han att det kommer jag inte att få för de har bestämt att totalrenovera hela fastigheten så vi kommer inte få bo kvar. Detta sa han när jag fortfarande var inneboende. Min rumskamrat flyttade ett kort tag efter det och jag bodde kvar. Fick jag automatiskt ett förstahandskontrakt även fast hyresvärden vägrat ge mig ett? Jag flyttade ut därifrån efter att ha bott kvar 1 månad själv. Han har inga uppgifter på mig, vet inte mitt personnummer eller något annat än mitt namn. Jag flyttade innan de skulle påbörja renovering och har nu fått en faktura för 2 månaders hyra pga besittningsrätt. Min fråga är: förlorade jag min besittningsrätt när han ska totalrenovera, och kan han kräva mig på dessa 2 hyror? Samt, hade jag något besittningskydd från börja utan ett muntligt/skriftligt kontrakt då jag var inneboende? Detta är rätt klurigt för fakturan skickades till hon jag bodde med som stod på förstahandskontraktet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fick du automatiskt ett förstahandskontrakt även fast hyresvärden vägrat ge dig ett?
Inneboende har ingen rätt att få ta över en lägenhet, om inte hyresvärden frivilligt går med på det. Du har alltså inte rätt till ett förstahandskontrakt och ett sådant har inte automatiskt gått över på dig.

Besittningsrätt
Inneboende har ingen besittningsrätt. Det är endast hyresgästen som har besittningsrätt (se 12 kap. 46 § jordabalken). Läs om besittningsskydd på hyresgästföreningens hemsida här.

Kan hyresvärden kräva dig på två hyror?
Du har inget avtalsförhållande med hyresvärden, utan hyresförhållandet är istället mellan dig och den tjej som står på hyreskontraktet (hyresgästen). Hyresvärden kan således inte kräva dig på de två hyrorna. Istället kan t.ex. du och hyresgästen ha kommit överens om att du ska betala hyra till henne för den månad du bor kvar. Det är alltså korrekt att hyresavin skickas till hon som du bodde med, dvs. hyresgästen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare