Inneboende i hyresrätt

Får jag som ensamstående första handskontraktinnehavare avs lgh om 2 rok ha två vuxna (ett gift par ) med nyfött barn

som inneboende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hyresgäst får du ha inneboende i din hyresrätt utan tillstånd från hyresvärden så länge som du själv bor i lägenheten. Bor du inte i lägenheten gäller reglerna för andrahandsuthyrning av hyresrätter och isåfall behöver du tillstånd från hyresvärden. Gällande hyran får den bara vara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får hyran som de sammanlagt betalar inte vara högre än vad du själv betalar i hyra.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare