Inneboende haft gäst utan lov

Hej,

Jag har hyrt ut ett rum till en person som inneboende i min lägenhet. Min hyresgäst har bjudit in en person som sov fyra nätter lägenheten mot mitt samtycke. Vad kan jag göra åt det? Kan jag behålla pengar som motsvarar 4 nätter från depositionen? Kan jag anmäla min hyresgäst till någon myndighet och stämma den?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 4 kap. 6 § brottsbalken stadgas att "den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrotttill böter." Hemfridsbrott avser exempelvis de fall en gäst inte vill avlägsna sig. I de fall flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som ej bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det skall anses som hemfridsbrott. Du kan alltså upprätta en polisanmälan mot personen som din inneboende hade som gäst. Beträffande din inneboende, skulle det kunna vara så att om det står i ert kontrakt att din inneboende inte får ha gäster hos sig, så skulle det kunna föreligga grund för hävande av kontraktet. Jag skulle dock föreslå att du för en diskussion med din inneboende om vilka villkor som gäller för uthyrningen.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare