Innebär ett samboavtal att vi inte längre räknas som sambos?

Hej

Bakgrund:

Jag har en särskild efterlevande pension som är villkorad med att inte gifta mig eller bli sambo tills dess jag fyller 60. Jag är 57 idag.

Fråga:

Om jag och min partner avtalar bort sambolagen är vi då lagens mening inte sambo?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambo enligt sambolagen (1§ Sambolagen)

För att du ska räknas som sambo enligt sambolagen så behöver du bo stadigvarande tillsammans och ha ett gemensamt hushåll med din partner som du har ett kärleksförhållande med, samt att ingen av er är gift. Det är alltså tre krav som ska uppfyllas för att ni ska räknas som sambo:

1. Ni ska bo stadigvarande tillsammans och ha ett gemensamt hushåll

2.Ingen av er ska vara gift

3. Ni ska ha en kärleksrelation

Gällande krav 1. så finns det ingen specifik tid som ni måste ha bott tillsammans för att det ska räknas som att ni bor stadigvarande tillsammans och har ett gemensamt hushåll, utan det kan räknas som det redan efter några veckor av sammanboende.

Om ni skriver samboavtal

Vid det fall ni skriver samboavtal är det enda ni reglerar att ni inte ska följa sambolagen vid en eventuell separation, istället ska ni då följa det samboavtal ni skrivit. Det betyder inte att ni inte uppfyller kraven för att vara sambos enligt sambolagens mening. Ett samboavtal har således inte funktionen att ni friskriver er ifrån att vara sambos, utan det reglerar bara vad som ska hända vid en eventuell separation.

Din efterlevande pension

För att veta vad som gäller i just ditt fall med din efterlevande pension så behöver man gå igenom avtalet för att göra en avtalstolkning och se vad som menas med sambor i det avtalet, för avtalet kan ju mena något annat än sambolagen. Till exempel finns det andra krav enligt inkomstskattelagen jämfört med sambolagen för att räknas som sambo enligt den lagen. Det är därav viktigt att fastställa vad som gäller i just ditt specifika avtal för att kunna ge dig ett säkert svar på din fråga.

Om du vill ha hjälp med en avtalstolkning går det utanför vad vi gör inom ramen för våran gratistjänst, jag kan däremot hjälpa dig att komma i kontakt med en av våra jurister som kan ge dig en offert för vad det skulle kunna kosta att gå igenom ditt ärende, hör gärna av dig på elin.englund@lawline.se för ändamålet.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare