FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/10/2018

Inget brott i sig att resa utomlands för att kriga

Kära Lawline

Jag behöver hjälp med ett ganska särskilt ärende. Jag vet inte alls var jag skall vända mig för att få svar.

Jag skulle vilja resa till Syrien som volontär soldat för att strida tillsammans med den Syriska Arabiska Armén (Syriens officiella armé och Sveriges motsvarighet vore isåfall Försvarsmakten).

Är det möjligt eller är detta ett brott mot Svensk lag?

mvh Henrik N

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att kriga för främmande makt är inte straffbart så länge man inte åsidosätter sina förpliktelser mot Sverige (se 19 kap. brottsbalken om brott mot Sveriges säkerhet, exempelvis högförräderi, spioneri, olovlig värvning etc.). Inget av det jag nämnt inom parenteserna är applicerbart på den som enbart reser utomlands på sådant sätt du avser göra.

Det är istället på den internationella rättens område man riskerar stöta på problem. Samvetets kompass bör dock vara någorlunda tillförlitlig när det kommer till att identifiera vad man får och inte får göra i krig, och jag utgår naturligtvis ifrån att du aldrig kommer behöva bekymra dig om saken. Grundläggande bestämmelser finns hur som helst i Romstadgan (se särkilt artikel 6–8) och Genève- och Haagkonventionerna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare