Inget besked om semesterledighet

Får man ta semester även om man inte har fått svar

Jag har lämnat in in lapp om önskemål

Har ej fått svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren bestämmer när du får ta ut din semesterledighet under året. Du får inte ta ut din semester om du inte har fått besked om ditt önskemål. Det ligger dock i sakens natur att du ska meddelas om ditt önskemål om semesterledighet utan onödig försening.

Jag rekommenderar att du skriftligen påminner din arbetsgivare några gånger (viktigt bevismedel). Får du inget svar, får du vända dig till din lokala fackförening. Är du inte kollektivavtalsbunden, har du inget annat val än att vända dig till tingsrätten som får avgöra saken. Går det väldigt lång tid kan du kräva skadestånd med hänsyn till ditt intresse av att vara semesterledig och eventuella ekonomiska förluster (32 § semesterlagen).

Soroosh ParsaRådgivare