FrågaAVTALSRÄTTGåva16/09/2018

Ingen rätt att ställa krav efter att äganderätten övergått genom gåva

Hejsan!

Jag och min ex man skilde oss 2012, han överlät då i form av gåvobrev 50% som var hans del till mig så att jag fick 100% ägande av vår bostadsrätt. Nu 2018 så har han fått för sig att jag ska sälja radhuset och att han vill ha hälften av pengarna.... har han rätt till det?! Kan han kräva det?

Jag/ vi har 4 gemensamma barn, dock har jag ensamvårdnad om de. Jag vill att barnen ska ha rätt till radhuset, kan de? Hur gör jag isf?

Tacksam för all hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din exmans krav

Genom att ge din sin andel av bostadsrätten i gåva till dig har din exman överlåtit sin äganderätt till dig. Det är alltså du som äger hela bostadsrätten. Detta förutsatt att gåvobrevet är giltigt. För att det ska vara giltigt krävs att det är skriftligt, underskrivet av både dig och din exman samt innehåller uppgifter om bostadsrätten såsom lägenhetsnummer och andel som överlåts. Om gåvobrevet är giltigt får din exman inte ställa krav på försäljning och på att få en del av vinsten. Observera att detta gäller så länge det inte finns något villkor i gåvobrevet som ger honom rätt att ställa dessa krav. (se 6 kap 4 § bostadsrättslagen, här)

Ge barnen rätt till bostadsrätten

Du kan ge dina barn rätt till bostadsrätten på olika sätt. Antingen genom testamente, gåva eller köp. Vad du väljer beror på när och hur du vill att ägandet ska överlåtas. Jag redogör för alternativen nedan.

Testamente

Du kan överlåta bostadsrätten till dina barn genom ett testamente. Då får de dock, av naturliga skäl, inte rätt till bostadsrätten förrän du går bort. Vill du överlåta bostadsrätten på detta sätt är det viktigt att komma ihåg att ett testamente måste uppfylla vissa formkrav för att vara giltigt. Du hittar formkraven för testamenten i 10 kap ärvdabalken, här.

Överlåtelse redan nu

Du kan överlåta bostadsrätten redan nu genom antingen köp eller gåva beroende på om du vill ha betalt för den eller inte. Dessa alternativ är inte problematiska rent avtalsrättsligt, men jag rekommenderar att ni tar kontakt med bostadsrättsföreningen innan en gåva eller ett köp sker. Det är vanligt att en bostadsrättsförening har regler som kräver att den som bor i bostadsrätten även måste äga en viss del av den. I sådana fall finns det två alternativ att välja mellan. Antingen behåller du en så stor del av bostadsrätten som föreningen kräver eller överlåter hela och sen hyr i andra hand av dina barn.

Sammanfattning

Din exman har inte rätt att ställa krav på försäljning och del av vinsten, så länge gåvobrevet är giltigt och det inte finns något villkor som ger honom denna rätt. Detta eftersom äganderätten i sådana fall helt har gått över till dig.

Du kan ge dina barn rätt till bostadsrätten genom att överlåta den till dem. Du kan göra det antingen genom testamente, köp eller gåva beroende på hur du vill göra det. Oavsett vad du väljer kan du ta hjälp av vår juristbyrå så att allt går rätt till, du är varmt välkommen att boka tid här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare