Ingen kontakt med barnen - har dem ändå rätt till arv?

Hej! Som sambos har vi bott i en villa tillsammans sedan 1995. Min sambo står som ägare till villan. Vi har inga gemensamma barn men barn på varsitt håll. Mina barn vill inte veta av oss sedan 25 år tillbaka. Om jag avlider, kan då mina barn komma att ha rätten till arv? Inget testamente är uppgjort.
Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina barn är dina bröstarvingar, oavsett om ni har någon kontakt eller inte. Detta innebär att det är dina barn som kommer ärva efter dig enligt 2 kap 1§ Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) då du inte är gift med barnens mor. Det du kan göra om du vill begränsa dina barns arv är att du upprättar ett testamente. Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten enligt 7 kap 1§ ÄB. Arvslotten är vad de skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente. Du kan alltså inte testamentera bort all egendom till någon annan, dina barn kommer oavsett att ha rätt till sin laglott. För att dina barn ska erhålla laglott måste dem dock påkalla jämkning i testamente enligt 7 kap 3§ ÄB inom 6 månader från det att dem delgivits testamentet, annars förlorar dem denna rätt.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare