FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/05/2022

Ingår utskrivna mediciner i föräldrars försörjningsskyldighet?

Ingår medicin som barnet får utskrivet i försörjningsskyldighet som förälder, exempelvis för migrän eller receptbelagd tandkräm?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så är du förälder till ett barn som är under 18 år. Det du undrar är om din försörjningsskyldighet gentemot ditt barn omfattar utskrivna mediciner. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret kommer jag att utgå ifrån att du har vårdnaden över ditt barn.

Vad försörjningsskyldigheten omfattar är beroende av flera omständigheter

Regler om föräldrars försörjningsskyldighet gentemot sina barn finns i 7 kap. föräldrabalken. Föräldrar ansvarar för att underhålla barnet utifrån vad som är rimligt med beaktande av barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Även barnets egna inkomster och tillgångar samt barnets sociala förmåner påverkar vad försörjningsstödet ska omfatta (7 kap. 1 § FB).

Uttrycket "barnets behov" avser att barnet ska ges en standard motsvarande att barnets grundförsörjning ska tillgodoses. Gällande föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga så ska din och barnets eventuella andra förälders ekonomiska förmåga räknas samman. Om den samlade ekonomiska förmågan är god så kan barnet ha rätt till en högre standard än att endast barnets grundförsörjning ska tillgodoses. Om du däremot inte har ekonomiska förutsättningar att bidra till barnets underhåll så har du inte heller en försörjningsskyldighet. I allmänhet ska du inte behöva skuldsätta dig för att kunna bidra till ditt barns underhåll (prop. 1978/79:12 s. 153 - 154).

Barnets egna inkomster avser lön som barn kan börja få då de blir äldre och kan jobba. Lönen ska i huvudregel användas till det egna uppehållet. Föräldrarna ansvarar ändå fortsättningsvis för att barnet kommer upp i den standard som barnet har rätt till. Om lönen alltså inte räcker till för att barnet når den standarden så är det alltså din försörjningsskyldighet som ska täcka mellanskillnaden. Lön från sommarjobb och från annat arbete som sker under ledighet från studierna är ändå inte en sådan inkomst som ska räknas till barnets egna inkomster. Med barnets egna tillgångar avses i huvudregel endast avkastningen från barnets eventuella tillgångar. Sociala förmåner som barnet får kan även påverka bedömningen av vad försörjningsskyldigheten omfattar (prop. 1978/79:12 s. 154).

Konsumentverket gör varje år en beräkning för vad som kan anses vara rimliga utgifter för ett barn beroende på ålder. Beräkningen kan fungera som en utgångspunkt för ungefär hur mycket pengar försörjningsskyldigheten omfattar. Det är ändå viktigt att uppmärksamma att vad försörjningsskyldigheten är i ett särskilt fall beror på barnets individuella behov.

Utskrivna mediciner till barnet borde vanligtvis ingå i försörjningsskyldigheten

Det finns inte angivet exakt vilka saker som ingår i försörjningsskyldigheten. Hur mycket en förälder måste betala för sitt barn för att uppfylla försörjningsskyldigheten är inte heller angivet utan varierar beroende på flera omständigheter. Särskilt barnets individuella behov påverkar vad försörjningsskyldigheten kan omfatta i varje enskilt fall. Att ditt barn har fått utskrivet mediciner tyder därför på att ditt barn har ett behov av medicinerna. I allmänhet borde därför medicinerna anses ingå i försörjningsskyldigheten. Svaret beror givetvis på alla de omständigheter som redogjorts för under den första rubriken. Eftersom jag inte vet hur omständigheterna ser ut i ditt fall så kan jag därför inte ge ett klart svar om medicinerna ska ingå i din försörjningsskyldighet eller inte.

Sammanfattning

Vad som ingår i din försörjningsskyldighet beror på vilka individuella behov ditt barn har. Eftersom ditt barn har fått mediciner utskrivna så talar det för att medicinerna omfattas av din försörjningsskyldighet. Svaret beror ändå på din och barnets eventuella andra förälders samlade ekonomiska förmåga. Även ditt barns eventuella inkomster, tillgångar och sociala förmåner påverkar svaret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare