FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/10/2014

Ingår spotlights i begreppet "byggnadstillbehör"?

Räknas en fastskruvad takskena med spotlights som byggnadstillbehör, dvs fast egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är tyvärr svårt att ge ett konkret "ja" eller "nej" på din fråga, eftersom det hade krävts ett avgörande från domstol för att kunna göra det (vilket jag inte kan hitta). Vad som är byggnadstillbehör räknas upp i jordabalkens 2 kap. 2 § (https://lagen.nu/1970:994#K2P2S1). I första stycket står det att sådant som byggnaden har blivit försedd med och är tänkt att användas dagligen är byggnadstillbehör, och just "ljus" räknas upp som exempel. Hade det varit spotlights som suttit i taket hade de såklart räknats som byggnadstillbehör. Men eftersom dina lampor sitter på en skena blir det lite klurigare. Men om skenan skulle tas bort (och kanske lämna märken eller hål) och rummet då inte skulle ha någon vettig möjlighet till att sätta upp andra lampor, skulle jag tro att skenorna räknas som byggnadstillbehör. Detta är alltså lite oklart men det mesta talar för att skenan är att se som byggnadstillbehör.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare