Ingår personliga tillhörigheter i en bodelning mellan sambor?

Bodelning samboförhållande utan avtal. Vad räknas som personliga tillhörigheter? Presenter, fotoalbum, kläder, fritidsartiklar är det ens egna och det har man rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i sambolagen (SamboL)

Vad ingår i en bodelning mellan sambor?

Samboegendom

I en bodelning ska all samboegendom fördelas mellan er (8 § SamboL). Samboegendom är gemensam bostad och bohag som ni har införskaffat för gemensamt bruk (3 § SamboL). Bohaget måste alltså åtminstone ha införskaffats under er relation.

Bohag

Gemensamt bohag är möbler, hushållsmaskiner och annat som är avsett för det gemensamma hemmet, dock inte sådant som endast används för den ena sambons bruk (6 § SamboL). Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål klassas inte heller som gemensamt bohag (7 § SamboL).

Exempel

Personliga tillhörigheter såsom ens egna kläder, fotoalbum och fritidsartiklar är exempel på sådant som inte klassas som bohag och därför inte ingår i en bodelning.

Gällande presenter och om det klassas som bohag beror detta på vilken typ av egendom det är fråga om. Om du har fått en present under relationen, av annan än sambon, som omfattas av definitionen av bohag kan detta komma att ingå i bodelningen. För att undvika detta krävs att gåvan ges med förbehåll om att det ska vara mottagarens enskilda (4 § p. 1 SamboL). Skulle presenten däremot vara exempelvis ett klädesplagg faller det som sagt utanför begreppet bohag och ingår aldrig i en bodelning.

Sammanfattning

I en bodelning ingår endast bostad och bohag (möbler, hushållsmaskiner, m.m) som införskaffats för gemensamt bruk. I en bodelning ingår aldrig sådant som endast används av den ena sambon eller används för fritidsändamål. Kläder och fritidsartiklar är exempel på sådant som inte ingår i en bodelning. Sängar och tv-apparater är exempel på sådant som kan ingå i en bodelning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare