Ingår pengar eller sparkonto i samboegendomen?

Hej.

Om man som sambos med gemensam ekonomi, ska separera delas ju bohaget samt gemensamt hus upp. Men hur är det om man har ett eget sparkonto? Delas det också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om sparkontot räknas med i en sambodelning. Eftersom det handlar om ett samboförhållande blir sambolagen (SamboL) gällande.

Ingår sparkontot i samboegendomen?

Vid en bodelning ingår som utgångspunkt varken sparkontot eller pengar eftersom det inte är samboegendom. Det som man delar på vid en samboseparation kallas för samboegendom och själva uppdelningen av samboegendomen kallas för bodelning. Det som räknas som samboegendom är sambors gemensamma egendom och bohag som de har skaffat för gemensam användning , och däri räknas inte egna sparkonton (3 § SamboL). Allt detta är förutsatt att ni inte har skrivit på något samboavtal som säger att sparkontot skall räknas med vid bodelningen (9 § första stycket SamboL).

Bodelning

En bodelning är dessutom frivillig och görs bara om en eller båda parter begär det (8 § första stycket SamboL). Det som räknas som gemensamma bohag är möbler, hushållsmaskiner och andra saker som är införskaffade för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Bostaden räknas som gemensam om ni har införskaffat den för gemensamt bruk (5 § SamboL).

Ditt sparkonto är alltså ditt eget som du behåller och delas inte vid en bodelning.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare