Ingår min mans gård om vi bodelar?

Jag gifte in mig i gård som står som enskild firma på min man sedan före giftermålet.

I gården ingår vårt bostadshus.

Om vi skiljer oss, kan jag då kräva hälften?

Vad händer om min make dör?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Är gården giftorättsgods?

Jag är osäker på om du menar att gården står skriven på din makes enskilda firma eller om den är din makes gård som enskild egendom. Egendom som tillhör en make är giftorättsgods, om den inte är enskild egendom (7 kap 1 § Äktenskapsbalk). Om egendomen tillhör din makes firma så äger han den inte, och om den tillhör honom men är enskild egendom så är den inte giftorättsgods. Om han äger gården genom sin firma är andelarna han äger i firman giftorättsgods om inget annat är sagt, och då ska andelarna i gården ingå i en bodelning mellan er och du har rätt till halva värdet. Hädanefter kommer jag att svara utifrån att du menade att han äger gården som enskild egendom.

Om gården är enskild egendom

Om gården är enskild egendom innebär det att du inte har rätt till halva värdet på er bostad om ni skulle skilja er, eftersom bostaden ingår i gården. Vad som skulle hända om din make dör beror på om ni har barn eller inte. Om din make har barn som inte är dina så ärver barnen direkt (2 kap 1 § Ärvdabalk). Om du och din make har gemensamma barn, eller om ni inte har några barn, så ärver du din make (3 kap 1 § Ärvdabalk). När du sedan går bort så ärver era barn, eller ifall ni inte har några barn, hans arvingar det du ärvde efter honom (3 kap 2 § Ärvdabalk). Om det skulle vara så att din make har barn som inte är dina har du ändå rätt till ett minimibelopp (3 kap 1 § 2 st Ärvdabalk). Beloppet baseras på prisbasbeloppet och räknas upp för varje år, i år är beloppet 182 000.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare