FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/01/2022

Ingår kvarlämnat lösöre vid gåva av en fastighet?

Jag har fått en gård i gåva. Vi skrev aldrig något om gårdslösöret. Vad gäller? Har förra ägaren rätt till det hur länge som helst?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad som gäller angående lösöre vid gåva av fastighet regleras primärt i Jordabalken (JB).

Vad ingår vid en gåva av fastighet?

Huvudregeln är att det är marken och byggnader som hör till den marken som utgör fastigheten vid en gåva som din (1 kap. 1 § 1 stycket JB) & (2 kap. 1 § 2 stycket JB). Till byggnader så ingår även det som man brukar kalla för byggnadstillbehör (2 kap. 2 § JB). Övrigt lösöre som jag tolkar det som att frågan handlar om, hör därmed inte till fastigheten och ska inte anses följa med i gåvan av fastigheten.

Får du flytta på lösöret eller kräva att ägaren hämtar det?

Det är viktigt att poängtera att äganderätten inte övergår bara för att lösöret har lämnats kvar. Då det säkert tar upp en del plats så kan det vara lockande att flytta på. Detta kan dock utgöra ett brott i formen av egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § Brottsbalken). Det spelar ingen roll om lösöret inte tar skada eller liknande utan själva handlingen att flytta på sakerna är otillåten.

Det som dock är bra för er del är att det även kan anses utgöra egenmäktigt förfarande av ägaren till sakerna om inte lösöret flyttas från fastigheten (8 kap. 8 § Brottsbalken). Detta är fallet då det ligger på eran fastighet och påverkar eran möjlighet att utnyttja fastigheten till fullo.

Hur bör ni gå vidare?

Det enklaste i detta fall är troligen att ta kontakt med ägaren till lösöret och beroende på situationen, antingen diskutera en potentiell gåva eller ett köp av det som lämnats kvar. Alternativt ta kontakt för att informera att ni vill att ägaren hämtar det som har lämnats kvar och att det utgör ett egenmäktigt förfarande om detta inte sker. Vidare så kan ni även kontakta kronofogden för hjälp att ta bort egendomen genom handräckning om ni inte skulle komma överens med den tidigare ägaren (Läs mer om detta här på kronofogdens hemsida).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen för fortsatt rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare