FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/04/2022

Ingår fritidsaktiviteter i underhållet?

Ingår fotbollsskor och diverse utrustning i underhållet? Undrar även om kostnaden för klubbavgiften ingår?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, ifall barnet exempelvis inte varaktigt bor hos den ena föräldern. Underhållsskyldigheten regleras i 7 kap. Föräldrabalken (FB). Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

Underhållsbidraget storlek ska föräldrarna bestämma gemensamt genom avtal. Om föräldrarna inte kan komma överens kan underhållsbidragets storlek fastställas av domstol, 7 kap. 2§ FB

Underhållsbidraget ska täcka barnets behov. Det anges inte närmare i föräldrabalken vad exakt vad som ska ingå i underhållsbidraget. Försäkringskassan har dock uppgivit att underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen. Således bör utrustning och klubbavgift ingå i underhållet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare