FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/05/2023

Ingår enskild firma i en bodelning?

Ingår enskild firma i en bodelning? Vi har inga äktenskapsförord. Jag hade en enskild firma under 1 år innan jag la ner den verksamheten, nu är det skulder kvar. Vi använde pengarna av försäljningen till att bl.a. betala gemensam hyra och moped. Vi var gifta flera år både före starten och även efter nedläggning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En enskild verksamhet, eller enskild firma, är inte en juridisk person. Det betyder att firman som sådan inte kan äga några tillgångar, utan det som finns i firman tillhör den eller den privatperson som driver den. De tillgångar som finns i firman anses alltså tillhöra dig som person.

När ett äktenskap upplöses ska enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230), härefter ÄktB, en bodelning ske, där huvudregeln är att makarnas tillgångar delas lika enligt 11 kap. 3 § ÄktB, men avtalsfrihet råder. Det som delas i en bodelning är giftorättsgods, vilket enligt 7 kap. 1 § ÄktB är allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB.

Eftersom du nämner att ni inte har några äktenskapsförord så tolkar jag det som att ni inte har någon enskild egendom, om ni inte har någon egendom som är enskild genom villkor i t.ex testamente eller gåva. I så fall är de tillgångar som finns i den enskilda firman giftorättsgods och ska delas mellan er i bodelningen enligt 11 kap. 3 § ÄktB.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att den enskilda firman, eller snarare tillgångarna i den, är giftorättsgods och ska ingå i en bodelning såvida det inte gjorts till enskild egendom.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare